Strach przed lataniem

Strach czyli inaczej fobia jest zaburzeniem nerwicowym, którego głównym objawem jest uporczywy lęk, a  od siły tego lęku zależy, czy dołączą się do tego objawy psychosomatyczne ( zazwyczaj wcześniej czy później  jednak się dołączają się do „zwykłego” lęku) takie jak- arytmia, suchość w ustach, zimne poty, szczękościsk, zawroty głowy, drętwienie kończy, wzrost lub spadek ciśnienia tętniczego krwi, bezdech, duszności, zaburzenia widzenia, zaburzenia mowy, uczucie ucisku na klatkę piersiową, głowę czy brzuch i jeszcze wiele innych. Nierzadko takie objawy paniki kończą się stanem przedzawałowym a nawet zatrzymaniem akcji serca, a ze strony psychiki może wystąpić depresja.

Badania pokazują, że fobie występują u około 11 procent populacji. Wywołują je pewne sytuacje, zjawiska, przedmioty, czy zwierzęta. W klasyfikacji zaburzeń psychicznych fobie dzielą się na specyficzne i sytuacyjne. Do fobii specyficznych należy właśnie aerofobia, czyli lęk wywołany przez powietrze z której właśnie wprost wywodzi się strach przed lataniem samolotem.

Osoby, które boją się latać samolotem już kilka tygodni przed podróżą odczuwają dyskomfort psychiczny, a nawet lęk. Trochę ten niepokój przypomina tak zwany rajzefiber, czyli lęk przed podróżą, ale o ile rajzefiber dotyczy każdej podróży, to lek przed podróżą samolotem pochodzi wprost z aerofobii.

Żeby skutecznie pozbyć się strachu przed lataniem, najlepiej poddać się profesjonalnej  psychoterapii, czyli postępować tak jak w przypadku leczenia każdej innej fobii,  ale niestety  to dość długi proces, a z reguły potrzebujemy pomocy natychmiast.

Oto kilka sprawdzonych sposobów, które co nieco ukoją lęk przed lataniem :

– dowiedz się jak najwięcej o lataniu samolotem, chodzi nie tylko o wygląd, wyposażenie samolotu, ale też wiedzę o trasie, którą polecisz, o procedurze odprawy samolotowej, o turbulencjach, zasadach obowiązujących przy starcie i lądowaniu itp. Im więcej wiedzy, tym mniej lęku.

– jeśli to możliwe nigdy  nie podróżuj sam, tylko z bliską osobą z którą możesz porozmawiać i potrzymać za rękę.

– przed podróżą się wyśpij , zadbaj o wypoczynek, relaks, gimnastykę, lekką dietę i dobre nawodnienie organizmu, ale bezwzględnie unikaj mocnej kawy, herbaty i alkoholu.

– zadbaj o wygodny, przewiewny strój, najlepiej z naturalnego materiału

– nie przyjeżdżaj na lotnisko na tak zwaną ostatnią chwilę, lepiej być wcześniej, aby poczuć atmosferę podróży, oswoić się, pospacerować i wcześniej trafić na odprawę.

– w samolocie trzeba się koniecznie czymś zająć, czytać  dobrą książkę, słuchać ulubionej muzyki, oglądać lekkie filmy, no i pod żadnym pozorem nie myśleć o lataniu.

 

Kategorie: Poradnik podróżnika,